Veilige sfeer
Een plezierig leer- en werkklimaat in een veilige omgeving is van groot belang. Als Biekorf willen wij een omgeving creëren waar iedereen er toe doet en uniek kan, mag en durft te zijn. We zijn trots op ons goed pedagogisch klimaat en zien dit als basisvoorwaarde voor het bereiken van goede onderwijsleerresultaten en een positieve ontwikkeling van kinderen.
Wij hanteren de volgende uitgangspunten:
- Een goed contact tussen leerkrachten, kinderen en ouders, waarbij we uitgaan van een positieve benadering.
- We hanteren duidelijk gedragsregels voor de hele school en de leerkracht stelt ieder jaar omgangsregels met de kinderen op.
- Wij bieden de kinderen een uitdagende, ordelijke en functionele leeromgeving aan.
- Binnen de school, de klas en in de lessen is er een duidelijke structuur terug te vinden.
- Wij stimuleren de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid van de kinderen.
- Er is respect voor de ander en verschillen in cultuur en identiteit.
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen in beeld te krijgen en te volgen, hebben we veel contact met ouders, voeren we kindgesprekken en maken we gebruik van de observatielijsten voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en de leerlinglijsten van groep 5 t/m 8 uit ZIEN. Op deze wijze kunnen interventies op tijd worden ingezet en kunnen leerkrachten veel problemen in de groep voorkomen.