Missie en visie
Onze missie: Samen het beste uit jezelf halen!
De Biekorf is een neutrale basisschool, een basisschool voor bijzonder onderwijs met een algemeen karakter. Wij zijn een neutrale basisschool omdat wij geen specifiek onderscheid willen maken in geloofsovertuigingen.
Wij willen bereiken dat ieder kind die kennis en vaardigheden kan verwerven die het nodig heeft om een zelfstandig, sociaal en kritisch denkend mens te worden in een multiculturele samenleving.
Hoe willen we dit doen?
We bieden de kinderen een veilige, gestructureerde en uitdagende leeromgeving aan. We zijn trots op ons pedagogisch klimaat en gaan uit van een positieve benadering van kinderen.
Binnen deze omgeving willen wij kinderen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21st eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en -constructie, om innovatie. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds meer centrale rol speelt in onze (toekomstige) samenleving.
Op onze school willen we daarom gericht aandacht besteden aan de 21st century skills:
•Samenwerking en communicatie
•Kennisconstructie
•Planmatig werken
•Probleemoplossend denken en creativiteit
•ICT gebruik
De Biekorf hanteert vanaf groep 3 goede methodes voor taal, lezen en rekenen, maar werkt daarnaast thematisch waarin doelgerichte en betekenisvolle activiteiten worden aangeboden. Op deze wijze zien we dat de betrokkenheid van kinderen vergroot wordt en willen we tegemoet komen aan de ontwikkelingsdrang vanuit hun eigen belangstelling en ervaringswereld.
Vanuit ontdekkend leren in de onderbouw wordt er in de loop van de jaren steeds meer ruimte gemaakt voor het onderzoekend leren. In de bovenbouw wordt zelfsturing steeds belangrijk; kinderen plannen meer hun eigen werk, corrigeren zelf waar dat mogelijk is en evalueren hun werk.
Door de diversiteit aan thema's willen we ook tegemoet komen aan de verschillende interesses en individuele talenten van onze kinderen.