Ontdekkend en Onderzoekend Leren
Op de Biekorf besteden we veel aandacht aan ontdekkend en onderzoekend leren. Op deze wijze doen we een beroep op de hogere denkvaardigheden van de leerlingen. Ze worden uitgedaagd zelf na te denken, te creëren en te analyseren. Simpelweg een antwoord reproduceren vinden wij niet voldoende.
Om dit te realiseren werken we in de onderbouw met thema’s waarin spel een belangrijke rol speelt. De leerkracht zorgt voor uitdagingen in een prikkelende omgeving, observeert, speelt mee met de leerlingen, helpt hen hun gedachten te formuleren om zo activiteiten op een hoger niveau te brengen, oftewel, zoeken naar “de zone van de naaste ontwikkeling”.
Vanaf groep 3 maakt het leren vanuit spel meer en meer plaats voor gestructureerd en onderzoekend leren. We zorgen daarom voor een omgeving waarin kinderen veel gestructureerde materialen vinden en en er worden passende methodes ingezet die hen helpen bij het leren. De zelfstandige werkmomenten nemen toe. Door observatie en toetsen krijgt de leerkracht zicht op de mogelijkheden van de kinderen en kan zo gericht aansluiten bij deze mogelijkheden.
In de bovenbouw wordt er nog een groter beroep gedaan op het samenwerken, dus leren van en met elkaar, neemt dan een grote plaats in. Zelfsturing wordt steeds belangrijker; kinderen plannen, corrigeren en evalueren zelf hun werk waar dat mogelijk is.